13 oktober 2015

Restauratie Hofbogen: de belangrijkste vragen beantwoord

Inmiddels is de restauratie van de Hofbogen in volle gang. Hieronder vind je de meest gestelde vragen over de werkzaamheden.

Hoe ziet de planning er globaal uit?
Om aanspraak te kunnen maken op de EFRO-subsidie dienen de restauratiewerkzaamheden uiterlijk op 31-12-2015 te zijn afgerond. Daarom werken partijen op dit moment tegelijk op een aantal fronten. De schoonmaakwerkzaamheden van het viaduct zijn gaande, net als de sloopwerkzaamheden in de leegstaande bogen en Station Bergweg. Hierna kan de aannemer aan de slag met de herstelwerkzaamheden aan beton, stucwerk en natuursteen. Wanneer deze werkzaamheden klaar zijn, worden de nieuwe puien aangebracht en wordt het stucwerk geschilderd.

Welke werkzaamheden worden aan de onderzijde uitgevoerd?
EFRO heeft een subsidie beschikbaar gesteld voor de restauratie van het viaduct van de Teilingerstraat tot en met Station Bergweg. De afgelopen maanden is in samenwerking met restauratie-deskundige Bureau Polderman in beeld gebracht welke onderdelen aangepakt kunnen worden. Bureau Polderman heeft hiertoe een cultuur-historische verkenning gedaan. Deze vormt de onderlegger voor het restauratieplan van het viaduct, Station Bergweg en de pui-invullingen. Tegelijk is architectenbureau JagerJanssen gevraagd een ontwerp te maken voor de herbestemming van Station Bergweg.

Waaruit bestaat de restauratie van het viaduct tussen Teilingerstraat en Bergweg?
Het betreft stucwerk, betonwerk, natuursteen en schilderwerk van het viaduct en de restauratie en/of aanpassingen van de puien van de op dit moment leegstaande bogen in dit deel. Daarnaast vindt de restauratie plaats van Station Bergweg, waarbij de aanpassingen van de puien de voornaamste aanpassingen vormen.

Wat zijn de plannen voor Station Bergweg?architectimage extralargethumnail
Hofbogen BV heeft Hofbogen-huurders JagerJanssen Architecten gevraagd om een ontwerp te maken voor de aanpassingen van Station Bergweg. JagerJanssen heeft in 2009 eerder een ontwerp gemaakt voor herontwikkeling van het station, dat in 2006 werd gesloten. De kwaliteit van de toen door hen voorgestelde ingrepen, was de aanleiding om hen nu te vragen een actueel plan te maken. De casco renovatie zorgt ervoor dat de ruimte in de nabije toekomst in zijn geheel of in 1 of 2 delen verhuurd kan worden.

Hoe communiceert Hofbogen BV?
Ondernemers in de bogen en buurtbewoners houden we op de hoogte via informatiebrieven. Daarnaast fungeren enkele ondernemers en organisaties in en rondom de Hofbogen straks als informatiepunt. Hier krijgen bezoekers informatie over de werkzaamheden in het gebied en de planning hiervan.

Welke werkzaamheden worden op het dak uitgevoerd?
Het dak wordt in opdracht van ProRail door een aannemer vrij gemaakt. Dit betekent dat deze alle spoorse voorzieningen weg haalt zoals spoorstaven, dwarsliggers, grind en bovenleidingsportalen. Daarna wordt het dak lekvrij gemaakt.

Wordt er overlast veroorzaakt voor omwonenden?
Helaas brengen dit soort werkzaamheden overlast voor de omgeving met zich mee. ProRail haalt een grote hoeveelheid stenen en spoor van het dak wat lawaai maakt. Ook het dichtmaken van het dak kan overlast geven. De werkzaamheden vinden voor het overgrote deel overdag plaats en zo min mogelijk in de nacht. Nachtelijke werkzaamheden zijn wel nodig waar gewerkt wordt boven tramleidingen, nabij snelwegen of wanneer tijdsnood ontstaat. Alle betrokken partijen doen al het mogelijke om de overlast tot een minimum te beperken. We zullen huurders en omwonenden hierover regelmatig informeren, per brief of persoonlijk.

Wat is de status van de aanbesteding voor het dak?
De aanbesteding die ProRail deze zomer (2015) is gestart, heeft helaas niet tot een contract met een aannemer geleid. De aanbieding van deze aannemer lag boven budget. Dit betekent dat de aanpak van het dak later start en niet gelijk loopt met de renovatie van de bogen, wat aanvankelijk het plan was. ProRail bekijkt nu hoe het vervolg er uit moet zien. Doel is om in het eerste kwartaal van 2016 wel met het ontmantelen en lek vrij maken van het dak te beginnen. Zodra duidelijk is hoe en wanneer de aannemer gaat werken, informeren ProRail en aannemer omwonenden en huurders.2015-08-22 18.44.32

Welke bijzondere  regels  gelden voor de renovatie van dit Rijksmonument?
De renovatiewerkzaamheden zijn gericht op het in ere herstellen van een Rijksmonument en het behouden van cultureel erfgoed. Het renovatieplan is tot stand gekomen in nauw overleg met Bureau Monumenten en Cultuurhistorie  van de gemeente Rotterdam.

Welke gevolgen heeft dit voor de huidige uitstraling?
Bij het renovatieplan ligt het accent op het  grotendeels terugbrengen van de oorspronkelijke situatie van het monumentale casco en herstel van eenheid in uitstraling, materialisatie en kleur. Vanuit cultuurhistorisch oogpunt is dit cruciaal omdat het om een beschermd Rijksmonument gaat en juist het herstel van de eenheid bijdraagt aan de cultuurhistorische waarde hiervan.

Hoe werkt een aanbesteding bij ProRail? En in dit geval voor de Hofbogen?
ProRail besteedt werken, diensten en leveringen uit. Afhankelijk van het soort werk dat zij uitbesteedt – of de branche die het werk aanneemt – gebruikt zij vaste procedures en regelingen. Voor de werkzaamheden die ProRail uitvoert bij de Hofbogen is in goed overleg met de samenwerkingspartijen (Hofbogen BV en gemeente Rotterdam) gekozen voor een onderhandse aanbesteding. Drie partijen zijn uitgenodigd om een offerte uit te brengen op basis van een bestek waarin de werkzaamheden zijn voorgeschreven. In de zomer van 2015 hebben twee partijen zich terug getrokken uit de aanbestedingsprocedure, één partij heeft een aanbieding gedaan die ver boven het budget lag. Conclusie: de aanbesteding is niet gelukt.

Waarom is de aanbesteding niet gelukt?
Twee van de drie partijen hebben zich teruggetrokken uit de aanbestedingsprocedure. De derde partij heeft een aanbieding gedaan die ver boven het budget lag. Partijen hebben een andere inschatting gemaakt van het tijdschema voor de werkzaamheden en de bijbehorende risico’s.
De oorzaak daarvoor ligt in:
– De voorgeschreven techniek.
– De tijdsdruk van de subsidie (werkzaamheden eind 2015 gereed) en een boeteclausule in het geval de aannemer de planning niet zou halen.
– Kostenverhogende maatregelen die nodig zijn om de werkzaamheden voor het lekvrij-maken in het winterseizoen uit te voeren.

Hoe kan het dat er maar een aanbieder was?
Drie partijen zijn uitgenodigd een aanbieding te doen. Twee van de drie partijen hebben zich teruggetrokken; zij achtten de risico’s bij het werk te groot. De partij die wel heeft aangeboden heeft alle risico’s afgeprijsd waardoor de aanbieding zo hoog werd.

Waarom was de aanbieding van de aannemer veel hoger dan geraamd?
De partij die wel heeft aangeboden heeft alle risico’s afgeprijsd waardoor de aanbieding zo hoog werd. De oorzaak van de hoge aanbieding ligt in:
– De voorgeschreven techniek
– De tijdsdruk van de subsidie (einde 2015 gereed) en een boeteclausule in het geval de aannemer de planning niet zou halen.
– Kostenverhogende maatregelen die nodig zijn om de werkzaamheden voor het lekvrij-maken in het winterseizoen uit te voeren.

Hoe nu verder?
De renovatie van de bogen en station Bergweg gaan volgens planning. Voor het verwijderen van de spoorse materialen en het lekvrij maken van het dak hebben Hofbogen BV, gemeente Rotterdam en ProRail besloten het project voort te zetten en op een andere manier aan te besteden. We kijken daarbij zorgvuldig naar de mogelijkheden, binnen het beschikbare budget. Hiervoor maken we opnieuw een plan van aanpak, een bijbehorende planning en een contracteringsstrategie. Aangezien de bogen tussen de Teijlingerweg en station Bergweg op dit moment worden gerenoveerd, nemen we ook maatregelen om het stucwerk tegen waterschade te beschermen.

Wat is nu de planning?
De renovatie van de bogen en station Bergweg is gestart en gaat onverminderd door. Nog voor het einde van het jaar zal ProRail starten met werkzaamheden om de waterhuishouding op het dak te verbeteren, de voorbereidingen hiervoor zijn gestart. Het verwijderen van de sporen en het waterdicht maken van het dak zal in de loop van volgend jaar starten.

Wat zijn de tijdelijke maatregelen?
De tijdelijke maatregelen zijn erop gericht schade aan de gerenoveerde delen (met name de gevels) te voorkomen, zodat de investering die nu wordt gedaan met Europese subsidiegeld niet voor niets is. We onderzoeken op dit moment welke maatregelen genomen moeten worden om de waterhuishouding op dak te verbeteren.

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.

Deel op socials:
Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp